Jokainen kotoa käsin työskennellyt tietää, kuinka vaativaa voi olla keskittyä tehtäviinsä. Seuraavassa tarjoilen kymmenkunta vinkkiä, joiden avulla fokus pysyy kohdillaan. Kotona on pyrittävä ja kyettävä työskentelemään yhtä tehokkaasti kuin muuallakin. Itseään on osattava kuitenkin motivoida.

1. Tämä on kaikista tärkein neuvo: ole oma pomosi. Suomeksi sanottuna, johda itseäsi. Sinun on sisäistettävä, että työaika on työaikaa. Ei tavallisella työpaikallakaan pestä pyykkiä tai tehdä muita kotihommia, jotta vältyttäisiin varsinaisilta töiltä tai siirrettäisiin niihin ryhtymistä. Jos joku perheessäsi on sitä mieltä, että voit hyvin vaikkapa siivota työajalla, koska “olet joka tapauksessa kotona”, asia on tehtävä hänelle selväksi. Kaiken mitä teet tulisi vastata kysymykseen: “Miten tämä palvelee tavoitettani?”. Pyykkääminen tuskin palvelee, ellet pyöritä pesulaa.

2. Pohdi ajankäyttöäsi ja aikataulujasi. Tunnista itsestäsi, mihin aikaan päivästä olet pirteimmilläsi ja toisaalta väsyneimmilläsi. Näin voit paremmin suunnitella, mitä milloinkin teet ja millainen rytmi sinulle parhaiten sopii. Kun olet pirteimmilläsi, kannattaa tehdä esimerkiksi myyntipuheluita ja muuta sellaista, joka vaatii täyden huomiosi. Jos jossain kohtaa iltapäivästä koet hiukan nuutuvasi, voit vaikkapa pyrkiä optimoimaan sivujesi hakukonesijoitusta tai tehdä muita rutiinitöitä.

3. Älä maleksi aamulla pitkään toimettomana television ääressä, vaan päätä vakioaika, jolloin aina aloitat työskentelyn. Pidä käytännöstä myös kiinni. Itse teen töitä mieluusti shortsit jalassa, mutta mikäli itseäsi suihku, ehostautuminen ja pikkutakki auttaa kytkemään “työmoodin” paremmin päälle, läpyttele ihmeessä kölninvettä kaulaan ja kiskaise uniformu päälle.

4. Työpäiväänsä orientoitumisen voi aloittaa myös kävelylenkillä, eli yksinkertaisesti vain kävelet ulos ja suuntaat sitten “työpaikalle”. Kierros korttelin ympäri antaa sinulle happiannoksen ohella aikaa pohtia työpäivääsi. Tee sama illalla ikään kuin lähtisit töistä ja palaisit kotiin.

5. Vältä yksityispuheluita työaikana. Tavallinen ongelma itselläni on, että (tylsää työpäivää työantajansa konttorissa viettävät) ystävät tapaavat soitella aina juuri kiireisimpään aikaan rupatellakseen niitä näitä joutavia. Sukulaisetkin saattavat tuppautua kutsumatta kylään, koska yrittäjähän on kotona. Olen kuitenkin pyrkinyt asettamaan rajat sille, mikä on työaikaa ja milloin olen vapaalla.

6. Järjestele työpisteesi seuraavaa työpäivää varten. Itse liimaan usein tarralappuja näytönkulmaan koskien asioita, jotka on muistettava huomenna hoitaa. Samalla vilkaisulla selviää heti töitä aloittaessa, mikä on tärkeää. Työpiste on tietysti hyvä pitää edes kohtuullisen siistinä, jotta seuraava päivä ei käynnistyisi sekasotkun takia heti ärräpäillä – eikä vaimoltakaan tule jatkuvasti sanomista.

7. Työpäivän päätteeksi katsahda jo seuraavaan päivään. Vastaa kysymyksiin:
• Mitä aion saada valmiiksi huomiseen klo 17 mennessä?
• Mitä on syytä hoitaa heti ensiksi?
• Mitä voin tehdä huomenna yltääkseni lähemmäksi tavoitettani?

8. Listaa viikkotavoitteet joka maanantaiaamu ja kuukausitavoitteet joka kuun alussa. Aseta ne näkyvään paikkaan, jotta näet jatkuvasti, mitä varten työskentelet. Pohdi myös, miten palkitset itsesi tavoitteiden täyttyessä.

9. Hanki tekemistä myös kodin ulkopuolelle, ellei sinulla jo ole sitä. Itse harrastan koripalloa, kuntoilua ja melontaa. On tärkeää päästä välillä kotiympyröistä tuulettumaan, saamaan uusia virikkeitä ja pitämään yllä sosiaalisia suhteita.

10. Sulje työhuoneen ovi, kun olet saanut päivän työt päätökseen. Monesti varsinkin kiirehuippujen aikaan tekee illalla mieli jatkaa hommia, eikä siinä ole mitään pahaa. Töilleen ei kuitenkaan kannata antaa yliotetta (katso kohta 9). Puurtaminen nimittäin vaatii vastapainokseen palautumista. Eivät voimailijatkaan nostele puntteja koko päivää, vaan lepo ja ravinto ovat yhtä merkittäviä elementtejä. Kuntoilusta puheen ollen, salilla käyminen on loistava tapa irrottaa ajatukset hetkeksi työasioista. Itse tarvitsen jatkuvaa harjoitusta, jotta kroppa kestää tuntikausien istumisen tietokoneen ääressä päivittäin.