Näin teet hyvän LinkedIn-profiilin

LinkedIn eli ”ammattilaisten Facebook” on kasvattanut suosiotaan viimeisten vuosien aikana hurjasti. Sen lisäksi, että tämä digitaalisiin ansioluetteloihin perustuva verkkoalusta on suunnattu sekä samanhenkisiin ihmisiin tutustumiseen että oman alan kiinnostavien tapahtumien, tietoiskujen ja kokemuksen jakamiseen, kyseessä on myös alusta, jossa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa hakevat työpaikkaa. Ja koska sivustolta löytyy tänä päivänä useita satoja miljoonia käyttäjiä, on tärkeää, että työpaikkaa hakiessasi osaat erottua joukosta eduksesi.

 

8 hyödyllistä vinkkiä toimivan LinkedIn-profiilin luomiseksi

LinkedInistä on tullut tänä päivänä hyödyllinen työkalu ammatillisessa ilmapiirissä. Sen lisäksi, että miljoonat ihmiset ovat ladanneet oman ansioluettelonsa ja työkokemuksensa sinne, monet rekrytointiprosessit käyttävät niitä hyödykseen etsiessään työpaikkaan sopivaa henkilöä. Ei siis ole samantekevää, mitä omassa LinkedIn-profiilissamme lukee, sillä kyseessä on digitaalinen ensiesittely omista taidoistamme ja kokemuksestamme, joka voi tiukan paikan tullen ratkaista sen, saammeko tietyn työpaikan vai emme.

 

Tästä syystä haluamme esitellä alla 8 hyödyllistä vinkkiä hyvän LinkedIn-profiilin luomiseksi, joiden avulla voit varmistaa, että profiilisi edustaa osaamistasi ja kokemustasi parhaalla mahdollisella tavalla.

 

1. Pidä tietosi ajan tasalla – aina

On tärkeää, että kirjaudut tasaisin väliajoin sovellukseen, pidät tietosi ajan tasalla ja tarkistat viestit. Monet meistä päivittävät profiilinsa vasta silloin, kun edessä on työnhaku, mutta et välttämättä vielä tiennytkään, että monet rekrytoijat selaavat jatkuvalla tavalla mahdollisten kandidaattien profiileja.

 

2. Kasvata näkyvyyttä ja kommentoi

Mitä enemmän LinkedInissä toimit, sitä suuremmalla todennäköisyydellä profiilisi päätyy rekrytoijan käsiin. Jos haluat kasvattaa profiilisi näkyvyyttä, vietä LinkedInissä aikaa samalla tavalla kuin viettäisit muussa sosiaalisessa mediassa. Jaa, kommentoi, tykkää – näillä yksinkertaisilla, mutta merkittävillä teoilla kasvatat omaa näkyvyyttäsi LinkedInissä. Helpoiten tämä onnistuu lataamalla puhelimeesi LinkedInin ilmainen sovellus, jonka kautta kaikki uusimmat tapahtumat ja postaukset kulkevat aina kätevästi mukanasi.

 

3. Valitse profiilikuvasi huolella

Vaikka sinun ei ole pakko liittää kuvaa LinkedIn-profiiliisi, se kannattaa, sillä tilastojen mukaan ihmiset katsovat profiiliasi jopa seitsemän kertaa todennäköisemmin silloin, jos olet liittänyt siihen kuvan. Kuva saa tuoda esiin omaa persoonaasi, mutta sen tulee samalla olla ammattimainen. Muista myös hymyillä kuvassa, sillä hymyilevät kasvot painautuvat ihmisten mieleen paljon helpommin kuin vakavat kasvot.

 

4. Tuo profiilissa esiin omaa persoonaasi

Jokainen meistä on yksilö ja tämän tulee näkyä myös LinkedIn-profiilissa. Tuo siis hillitysti omaa persoonaasi esille profiilissa ja kirjoita omalla, mutta samalla asiallisella tyylillä pyrkien tuomaan persoonaasi esille lyhyesti ja ytimekkääksi. Sanavalinnoissa kannattaa myös hyödyntää omaa luovuutta ja pyrkiä kuvailemaan itseään ainutlaatuisilla ja erikoisemmilla sanavalinnoilla. Perinteiset sanat, kuten ”oma-aloitteinen”, ”yhteistyökykyinen” ja ”motivoitunut” kannattaa siis jättää huoletta taka-alalle ja keksiä sen sijaan tekstiin huomiota herättäviä sanavalintoja, jotka kuvaavat parhaalla mahdollisella tavalla omaa persoonaasi.

 

5. Varmista, että profiilisi yhteystiedot ovat kattavat

Jos tavoitteenasi on hakea työpaikkaa, on tärkeää, että yhteystietosi ovat ajan tasalla ja selkeästi näkyvillä. Monissa profiileissa rekrytoijat törmäävät sellaisiin työnhakijoihin, joihin on mahdollista ottaa yhteyttä vain inboxin kautta. Monilla rekrytoijilla erillisten viestien lähettämiseen ja vastauksen odottamiseen ei kuitenkaan ole aikaa ja he ottaisivat mielellään yhteyttä mahdolliseen kandidaattiin joko henkilökohtaisen sähköpostin tai puhelinnumeron kautta. Pidä siis nämä tiedot monipuolisina ja ajan tasalla.

 

6. Tiivistä koulutuksesi ja työkokemuksesi lyhyesti ja ytimekkäästi

Erityisesti niillä ihmisillä, joilla on takana valtavasti työkokemusta monista eri tehtävistä, on tapana jaaritella profiiliinsa liian pitkiä listoja ja kuvauksia entisistä työsuhteistaan. Vaikka onkin tärkeää, että kerrot kunnolla, millainen koulutustaustasi ja työkokemuksesi on, tärkeämpää tässä tilanteessa on määrän sijaan laatu. Aivan kaikkia kesätöitä kummin kaiman jäätelökioskilla ei siis tarvitse profiiliin listata – valitse mukaan vain sellaisia työnimikkeitä, koulutuksia ja kursseja, joiden tiedät edistävän työnhakuasi.

 

7. Panosta suosituksiin

Kuten monissa työpaikoissa, myös LinkedInissä arvostetaan profiileissa olevia suosituksia. Suositusten avulla rekrytoijat saavat puolueettoman kuvan kyseisen henkilön työtaidoista ja persoonasta, mikä puolestaan auttaa heitä tekemään parempia päätöksiä. Pyydä siis rohkeasti opiskelukavereitasi, työtovereitasi tai entisiä esimiehiäsi jakamaan suosituksensa profiilissasi ja tee sama myös heille.

 

8. Verkostoidu

Verkostoituminen on LinkedInin A ja O. Sen lisäksi, että keräät verkostoosi tuntemiasi ihmisiä; vanhat koulukaverit, entiset työkaverit, nykyinen esimiehesi – on tärkeää, että verkostoidut sellaisten ihmisten kanssa, jotka jakavat samoja kiinnostuksen aiheita kanssasi. Voit seurata profiilissasi mielenkiintoisia yrityksiä ja henkilöitä, mutta samalla monista muista sosiaalisen median kanavista poiketen voit liittää verkostoosi myös asiakkaita, yritystapahtumissa tapaamiasi ihmisiä tai vaikkapa messuilla tutustumaasi saman alan ammattilaisen.