Jos sinulla on pieni yritys, tai olet aloittamassa liiketoimintaasi, todennäköisesti tarvitset yrityksellesi nettisivuja. Pienen yrityksen pyörittäminen voi tarkoittaa sitä, että sinulla ei ole tarpeeksi isoa budjettia palkataksesi osaavaa nettisivujen tekijää.

Toimivat nettisivut ovat kuitenkin useimpien yritysten suurin yksittäinen tulonlähde. Hakukoneissa näkyvät myyvät kotisivut tuovat yritykselle lisää yhteydenottoja ja myyntiä.

Onneksi nykypäivän teknologian avulla ammattimaisten kotisivujen tekeminen itse ei ole kovinkaan vaikeaa, joskin se vaatii hieman perehtymistä asiaan. WordPressin ja Wixin kaltaisten työkalujen avulla ammattimaisten nettisivujen tekeminen voi onnistua jo muutamassa päivässä ilman  aiempaa osaamista.

Tässä artikkelissa käydään läpi nettisivujen tekeminen vaihe vaiheelta, eri tyyppisille yrityksille.

Nettisivut tehdään julkaisujärjestelmän eli alustan päälle

Kotisivut rakennetaan lähes poikkeuksetta julkaisujärjestelmän päälle. Julkaisujärjestelmä mahdollistaa nettisivujen muokkaamisen ja ylläpidon ilman osaamista koodaamisen alalta.

Käytännössä julkaisujärjestelmän käyttäminen nettisivuja tehdessä on ainoa vaihtoehto, ellei sinulla ole vuosien kokemusta yksinomaan nettisivujen koodikielestä.

Suosituimpia julkaisu- eli sisällönhallintajärjestelmiä tällä hetkellä ovat WordPress, Wix, Squarespace, Joomla ja Drupal.

Mutta miten valita sopiva alusta, kun vaihtoehtoja on useita?

Alustan valinta

Suurin moka, jonka yrityksen nettisivuja tehtaileva henkilö voi tehdä on väärän julkaisujärjestelmän eli alustan valinta tuleville nettisivuille. Kun alusta on kerran valittu, sitä ei voida enää muuttaa, rakentamatta koko nettisivuja puhtaalta pöydältä uusiksi.

Onneksi olet tämän artikkelin parissa.

Menestyvät nettisivut rakennetaan lähes poikkeuksetta WordPress-alustalle. WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä, ja 39% kaikista nettisivuista internetissä on rakennettu sen pohjalta.

Syy WordPressin suosioon on sen helppokäyttöisyyden lisäksi sen lähes loputon mukautuvuus ja toimivuus ilman koodaamisen osaamista.

Käytännössä WordPress pesee kaikki muut alustat lähes kaikilla eri osa-alueilla.

Etuna joillain muilla julkaisujärjestelmillä voi olla että web-hotellia ja domainia ei tarvitse erikseen ja hankkia, ja saatat saada sivustosi nopeammin pystyyn. Siihen se sitten jääkin.

Tärkeimpiä pointteja vielä, miksi valita WordPress ovat:

  • Mobiiliresponsiivisuus
  • Käytön aloittamisen helppous
  • Lähes loputon mukautuvuus
  • Soveltuu kaikenlaisille nettisivuille verkkokaupoista blogeihin
  • Tekninen toimivuus
  • Hakukoneoptimoinnin mahdollisuudet ovat paremmat kuin muilla julkaisujärjestelmillä – toisinsanoen sivustosi näkyy hakutuloksissa paremmin

Jos halutaan rakentaa nettisivut, jotka lisäävät yrityksesi liikevaihtoa, on sanomattakin selvää että WordPress on ehdoton valinta.

Itse tehtyjen WordPress-nettisivujen hinta

Mutta mitä sitten tee-se-itse kotisivujen rakentaminen ja ylläpito maksaa?

WordPress -sivuston ylläpito maksaa noin 25 euroa kuukaudessa (yritykselle), mikäli valitset laadukkaan ylläpidon sivustollesi (web-hosting). Domainin eli verkkosivuston osoitteen ostaminen on yleensä ilmaista web-hostingin oston yhteydessä.

Muita kuluja voi tulla esimerkiksi maksullisen teeman/verkkosivupohjan valinnasta tai verkkokaupan maksuliikenteen ylläpitämisestä.

Miten tehdä ammattimaiset ja hakukoneissa näkyvät nettisivut WordPressillä?

1. Web-hotellin ja domain-nimen hankkiminen

Ennen kuin nettisivuja voidaan alkaa rakentaa, tarvitaan nettisivuille web hosting -palvelu eli nettisivujen ylläpito kuntoon. Laadukas ja sopiva web-hotellipaketti auttaa kotisivuja pysymään pystyssä, ilman ylimääräisiä katkoja tai hidasteluja.

Tärkeitä huomioon otettavia asiota web-hotelli valitessa on:

  • Nopea web-hotelli
  • Kävijämääriin suhteutettuna riittävän suuri kaistaleveys
  • SSL-sertifikaatti
  • Automaattiset päivitykset
  • Laadukas tietoturva
  • Automaattiset varmuuskopiot
  • Suomalainen asiakaspalvelu

Erilaisten alustojen lisäksi kokemuksia web-hotellin tarjoajista löytyy melkein 10 vuoden ajalta – sekä hyviä että huonoja. Jos haluat varman ja laadukkaan web-hosting -palvelun niin suosittelemme suomalaista domainkeskusta.

Domain nimen hankkiminen onnistuu web-hotellia tilatessa, samalla kerralla.

2. WordPressin asennus

Kun olet onnistuneesti tilannut web-hotellisi, löydät web-hotellin hallintajärjestelmästä (cPanel) erilaisia asetuksia. Suurimpaan osaan kaikista painikkeista yms. nappuloista ei tarvitse koskaan koskea, joten älä häkelly käyttöliittymän laajuudesta.

Selaa valikon kohdasta ”lisätoiminnot”, ja valitse Installatron sovellus asentaja.

Installatronin avulla voit asentaa WordPressin yhdellä klikkauksella painamalla WordPress-ikonia.

WordPress ikonia klikkaamalla siirryt WordPressin esittelysivulle, josta klikkaat ”asenna tämä sovellus”.

Nyt itse asennussivulla valitset domainin eli osoitteen, jolle haluat wordpressin asentaa (esim. https://www.heikinlakitoimisto.fi/).

Seuraavaksi valitset sivustollesi nimen, käyttäjätunnuksen ja salasanan WordPressiin kirjautumista varten. Käyttäjätunnuksia ja salasanoja voit lisätä ja vaihtaa jälkikäteen sekä cPanelista, että WordPressistä.

Tarkista myös kaikki checkbox -kohdat sivulta (voi muokata myös jälkikäteen) ja klikkaa alhaalta asenna sovellus.

Kun asennus on valmis, näet ”asennus onnistui” tekstin ja linkin, joka ohjaa sinut kirjautumaan suoraan WordPress hallintajärjestelmään, josta voidaan alkaa rakentaa itse sivustoa.

3. Teeman valinta

WordPressillä rakennetun sivustosi visuaalista ilmettä ja rakennetta määrittelee WordPress-teema.

WordPress teemat ovat ammattilaisten suunnittelemia mallipohjia/templaatteja, joita voit asentaa sivustollesi muuttaakseen sen ulkonäköä.

WordPress asentuu automaattisesti perustasoisella vakioteemalla. Kun olet asentanut WordPressin, sivustosi näyttää jotakuinkin tältä:

Tämä ei tietenkään näytä kovin houkuttelevalta sivustosi kävijöille.

Mutta onneksi WordPressiin on saatavilla tuhansia ilmaisia ja maksullisia teemoja, joita voit asentaa sivustollesi.

Mutta kannattaako ilmaisia teemoja käyttää, vai ostaa suosiolla premium-teema?

Maksullisilla teemoilla voit saada liudan erilaisia valmispohjia, joita voit yrityksellesi käyttää. Toki näitä löytyy ilmaisistakin teemoista, mutta yleisesti maksulliset teemat ovat hieman pidemmälle optimoituja, ja voit löytää helposti yrityksesi kuvaan soveltuvan teeman pienellä lisämaksulla.

Maksullisilla teemoilla yleensä ilmaisia teemoja paremmin erilaisia lisäominaisuuksia sivustolle, joita tarvitaan näyttävien kotisivujen tekemiseen. Tällaisia ovat mm. valmis mobiiliresponsiivinen ulkoasu, puhelin- ja sähköpostipainikkeet yläpalkissa, some-kuvakkeet, valmiit sivut (etusivu, palvelut, tuotteet, yhteydenotto jne.).

Monissa suosituissa maksullisissa teemoissa tulee myös mukana visuaalinen drag-and-drop -rakentaja, jolla pystyy rakentamaan nettisivua visuaalisesti – ilman koodaamisen osaamista.

Kannattaa hankkia siis teema, joka sisältää ne ominaisuudet, joita tarvitset tulevalla sivustollasi.

Yllä oleva esimerkkisivustolla on käytetty valmista pohjaa, joka on rakennettu maailman suosituimman teeman, Divin avulla.

Jos haluat varmasti toimivan, ja luotettavan teeman, joka taipuu lähes kaikenlaiseen käyttöön niin Divi on varma hankinta.

Se sisältää huikean määrän hyödyllisiä ominaisuuksia saman paketin alla. Toista yhtä monipuolista teemaa ei taida olla olemassa. Teeman mukana tulee yli 110 valmiiksi rakennettua erilaisille yrityksille ja blogeille sopivaa sivustoesimerkkiä, ja melkein 1000 erilaista pohjaa, joiden päälle on helppo rakentaa uudet kotisivut.

Kaikenlisäksi Divin mukana tulee Divi rakentaja (visuaalinen editori) jolla voit muokata tai tehdä tyhjästä uusien nettisivujesi pohjan – ilman koodaamista.

Divi rakentajalla voit helposti tehtailla mobiiliresponsiivisia nettisivuja, sen responsiivisen visuaalieditorin kanssa tai käyttää valmiita pohjia, jotka ovat optimoitu kaikille alustoille.

Miinuksena Divillä on sen hinta, tällä hetkellä se maksaa noin 70-80 euroa vuodessa, tai reilu 200 euroa kertamaksuna. Toki Divin kaltaisella teemalla on helppo pystyttää sivusto jopa muutamassa tunnissa.

Lisää Divistä voit katsoa täältä.

Kun teema on valittu, se asennetaan sivustolle WordPress-hallintapaneelista.

4. Ulkoasun rakentaminen

Suunnittelu

Nettisivujen tavoitteen asettaminen

Nettisivuja ja niiden rakennetta suunniteltaessa voidaan heti kättelyssä todeta ettei ole olemassa mitään yhtä toimivaa suunnittelupohjaa. Sinun täytyy asettaa selkeät tavoitteet, johon tulevat nettisivusi pyrkivät, ennen niiden varsinaista rakentamista. Kun nettisivujen perusidea on valmiina, on helpompi valita työkalut ja pohjat, joilla tuo idea käytännössä toteutetaan.

Esimerkiksi hammaslääkäri tarvitsee aivan erilaiset kotisivut kuin verkkokursseja myyvä hyvinvointibloggaaja. Se, että onko kotisivujen tavoitteena antaa tietoa paikallisen yrityksen toiminnasta vai tehdä online-myyntiä vaikuttaa aika paljon siihen, millaista käytännön toteutusta toimiville nettisivuille tarvitaan.

Eli tärkeintä on ymmärtää nettisivujen ykköstavoite. Se voi olla siis esimerkiksi tuotteiden myyminen kävijöille, tai asiakkaiden kehottaminen yhteydenottoihin, jotta voit myydä asiakkaalle tarjoamiasi palveluja.

Nettisivut voivat olla todellla tyylikkäät, mutta ilman selkeää tavoitetta ne maksavat sinulle aikaa ja rahaa, ilman että niistä olisi mitään konkreettista hyötyä.

Menestyvien nettisivujen on siis tarkoitus tuottaa yrityksellesi lisää liikevaihtoa, ja se onnistuu ainoastaan selkeitä tavoitteita asettamalla – ja nettisivujen rakentamista niiden pohjalta.

Nettisivujen rakenne

Nettisivujen rakenteen tulee toimia tavoitteen pohjalta. Tärkeintä on ohjata asiakas tuote-/palvelusivulle, ja kertoa kiinnostavasti, mutta lyhyesti tuotteista ja palveluista. Tuote- ja palvelusivulta halutaan ohjata asiakas mahdollisimman helposti joko ostamaan tuote ostoskoriin, tai yhteydenottosivulle, yhteydenottopainikkeen muodossa.

Seuraavan kuvan mukainen valikkorakenne määrittää yli 90% nettisivuista. Tärkeintä on että etusivulta on helppo pääsy kaikille muille pääsivuille selkeän valikon kautta, sekä sisältöpainikkeiden ja -linkkien avulla.

Ensimmäisenä päävalikossa tulee olla etusivun jälkeen aina tuotteet tai palvelut, sillä sinne halutaan ohjata suurin osa kävijöistä. Viimeisenä valikossa kannattaa olla ota yhteyttä/yhteystiedot/ajanvaraus -sivu. Valikon ensimmäinen ja viimeinen sivu keräävät eniten huomiota ja erottuvat joukosta.

Selkeä ja yksinkertainen sivustorakenne on tärkeää niin käyttäjäkokemuksen, kuin hakukoneidenkin kannalta. Käyttämällä yllä olevaa rakennemallia onnistut molemmissa.

Hierarkia kannattaa myös suunnitella niin, ettei alasivuja/tasoja olisi kolmea enempää.

Seuraavilla lisäkysymyksillä voidaan pohjustaa tulevien nettisivujesi rakennetta ja sisältöä:

  • Minkälaista tietoa sivustolla täytyy olla, jotta sivuston ja kävijän välille syntyisi kommunikaatioyhteys?
  • Mitä asiakkaat haluavat tietää tuotteistasi tai palveluistasi ennen osto- tai yhteydenottopäätöstä?
  • Minkälaiseen toimintaan haluat kävijöidesi ryhtyvän sen jälkeen kun he ovat katsoneet sivujasi (esim. ostamaan tuotteitasi, ostamaan suosittelemiasi tuotteita jostain muulta sivustolta, ottamaan yhteyttä, tulemaan asioimaan kivijalkamyymälässäsi jne.)?
  • Miten tuotteesi ja palvelusi on kuvattu kotisivuillasi, ja miten hyvin ne ovat esillä?
  • Tarvitsetko referenssisivua tai portfoliota, jossa esittelet aiempia töitäsi ja näytät mitä arvoa voisit osaamisellasi tuoda sivuston kävijöille eli potentiaalisille asiakkaille?
  • Tarvitsetko jotakin välttämättömiä lisäominaisuuksia sivustolle (esim. ajanvarauskalenteri, online-chat, verkkokauppa jne.)?

    Näiden kysymysten pohjalta meidän on jo huomattavasti helpompi lähtä työstämään itse sivustoa.

    Valikon tekeminen

    Voit luoda valmiiksi tyhjiä sivuja, jotka nimeät tarvitsemiesi sivujen mukaan. Esimerkiksi: etusivu, palvelut, yhteydenotto jne.

    Kun olet nimennyt ja tallentanut tyhjät sivut, voidaan ne lisätä nyt valikkoon.

    Valikossa tärkeää on sen selkeä rakenne ja visuaalinen ilme.

    Tärkeimpiä elementtejä päävalikon lisäksi yläpalkissa ovat mm. puhelin, s-posti, sekä some-kuvakkeet. Myös aukioloajat ja sijainti voi olla kivijalkaliikkeillä fiksua laittaa yläpalkkiin.

    WordPressissä voi päävalikkoa ja yläpalkkia muokata ”teeman mukautus” -kohdasta.

    Logo

    Jos sinulta ei löydy osaamista graafisten työkalujen, kuten Adobe Illustratorin osalta, kannattaa käyttää Canvaa.

    Canvalla voit luoda tuhansista erilaisista mallipohjista tyylikkään logon vain minuuteissa. Logoa voit muokata mieleiseksi värejä mukauttamalla, ja erilaisia elementtejä käyttämällä. Ohjelmasta löytyy sekä ilmainen, että maksullinen versio. Ilmaisella versiolla pystyt myös tekemään logoja.

    Tein tälle esimerkkisivustolle logon muokkaamalla hieman värejä ja tekstiä. Logon tekemiseen meni arviolta 2 minuuttia.

    $
    "

    Alapalkki

    Seuraava tärkeä elementti nettisivuilla on sen alapalkki. Alapalkki toimii yläpalkin ja päävalikon tavoin sivuston navigaation helpotuksena.

    Alapalkissa on hyvä olla lyhyt kuvaus yrityksestä ja sen toiminnasta logon kanssa.

    Alapalkista tulee löytyä myös myynnin kannalta tärkeimmät linkit palvelusivuille, mahdollisesti koko päävalikko.

    Klikattavan puhelinnumeron ja meiliosoitteen lisäksi kivijalkakaupoilla kannattaa olla osoite, sekä aukioloajat.

    Etusivu

    Etusivu on useimmille kävijöille ensimmäinen sivu, jonka he näkevät tullessaan sivustollesi. Siksi hyvän ensivaikutelman tekeminen onkin tärkeää.

    Kotisivujesi etusivun tarkoituksena on kertoa lyhyesti tuotteista tai palveluista, ja ohjata asiakas itse sisältösivuille; palvelut, tuotteet, yhteydenotto jne…

    Valitettavasti vielä 2020-luvulla näkee nettisivuja, jotka alkavat esseen pituisella esittelytekstillä yrityksen historiasta.

    Muista siis että nettisivujen tarkoitus on lisätä yrityksesi liikevaihtoa, ja nettisivun sisältö tulee rakentua niin, että kuluttaja ohjataan mahdollisimman helposti ja vaivattomasti tuote- ja palvelusivujen pariin, josta kuluttaja voi tehdä osto- tai yhteydenottopäätöksen, jolloin kuluttaja taas ohjataan helpoilla painikkeilla yhteydenotto-sivulle.

    2000-sanainen kertomus yrityksen satavuotisesta historiasta ja omistuksesta viiden eri suvun välillä ei ohjaa asiakasta myyntipolulle.

    Etusivun yläosassa tulisi olla lyhyt kuvaus yrityksesi toiminnasta ja palveluistasi, sekä painikelinkki palvelusivulle.

    Etusivun yläosan ja esittelytekstin jälkeen voidaan tehdä useampi sektio, joiden tarkoituksena on ohjata asiakas selkeästi sivustosi eri sivuille; kuten palvelut, meistä, yhteystiedot…

    Palvelut/tuotteet

    Tee sivu, jossa on listattu palvelusi tai tuotteesi, jota yrityksesi myy. Lisää jokainen palvelu/tuote oman otsikkonsa alle, ja lisää otsikon alle lyhyt ja ytimekäs kuvaus.

    Voit myös lisätä hinnoittelun sivulle, ja viimeiseksi yhteydenottolomakkeen, puhelinnumeron, tai painikkeen joka ohjaa yhteystiedot-sivulle.

    Yhteydenottolomake

    Tällä sivulla käyttäjät ottavat sinuun yhteyttä. Sinun on lisättävä yhteydenottolomake, jotta käyttäjät voivat ottaa sinuun suoraan yhteyttä. Lisäksi voit lisätä yrityksesi fyysisen osoitteen tai puhelinnumeron.

    5. Verkkokauppa ja muut lisäominaisuudet

    WordPress -laajennukset ovat kuin sovelluksia WordPress -sivustollesi. Voit asentaa ne lisätäksesi uusia ominaisuuksia ja toimintoja WordPress -verkkosivustoosi, kuten yhteydenottolomakkeet, ajanvarauskalenterit, Google Analytics, suosittelut, sosiaalisen median syötteet ja paljon muuta.

    Pelkästään WordPress -laajennushakemistoon on saatavilla yli 60 000 ilmaista laajennusta. Tämä tarkoittaa sitä, että riippumatta siitä, mitä ominaisuutta haluat lisätä, voit löytää laajennuksen siihen. Voit jopa käyttää verkkokaupan laajennusta muuttaaksesi sivustosi verkkokauppaksi.

    6. Näkyvyys Googlessa – hakukoneoptimointi

    Miten saada kävijöitä sivustollesi?

    Hakukoneoptimointi (SEO) on yksi strategia, joka voi auttaa tässä.

    Hakukoneoptimointi on käytäntö, jossa sisältöä tarkennetaan siten, että se sijoittuu todennäköisemmin korkealle hakukoneen hakutulossivuilla (SERP).

    Helpoin tapa optimoida sivustoa hakukoneille on asentaa hakukoneoptimointiin soveltuva lisäosa, kuten Yoast SEO.

    Yoast SEO skannaa sisältösi ja ehdottaa parannusehdotuksia hakukoneoptimointia varten, kuten:

    • Käytä sopivia avainsanoja sivuillasi (esim. putkiremontti Vantaa)
    • Verkkosivuston optimointi nopeuden mukaan
    • Sivuston sisäinen linkitys
    • Valitse mobiiliresponsiivinen teema, jotta sivustosi toimii kaikilla laitteilla
    • Avainsanojen käyttäminen sivuston linkkirakenteessa (esim. www.helsinginputkikorjaus.fi/putkiremontti-vantaa)

    7. Google Analytics kävijäseuranta

    Google Analytics kävijäseurannan avulla tiedät paljonko sivustollasi käy ihmisiä, ja mitä he sivustollasi tekevät. Tämän työkalun avulla saat arvokasta dataa, jolla opit esimerkiksi mistä sivuista ja mistä sisällöstä asiakkaasi ovat kiinnostuneita.

    Analytics kävijäseurannan voi asentaa kirjautumalla tai rekisteröitymällä Google Analytics -sivujen kautta.

    Kannattaako nettisivujen tekeminen itse?

    Se riippuu täysin tilanteestasi. Kotisivujen tekeminen itse voi säästää suuren summan rahaa, mutta se vaatii aikaa ja paneutumista sivuston tekoon.

    Esimerkiksi sivuston teko divin avulla valmiille pohjalle on nopeaa, ja saat tyylikkäät nettisivut pystyyn päivässä tai parissa.

    Mikäli kotisivuillasi tarvitaan verkkokauppaa, ja paljon erillaisia toimintoja, voi olla suosiolla fiksumpaa kääntyä asiassa ammattilaisen puoleen.