Vahvan viestintätaidon kehittäminen on välttämätöntä sekä menestyvän uran rakentamisessa, että töiden hakemisessa. Mutta viestintätaitosi ovat avainasemassa myös yksityiselämässä.

Tässä artikkelissa keskustellaan erilaisista viestintätaidoista, niiden tärkeydestä ja tavoista parantaa niitä. Vuorovaikutustaidoista on myös apua laadukkaan ansioluettelon ja toimivan työhakemuksen luomisessa, sekä työhaastattelutilanteissa. Niistä lisää artikkelin lopussa.


Tässä ovat tärkeimmät vuorovaikutustaidot, joita työhaastattelijat ja esimiehet haluavat nähdä työhakemuksessa, työhaastattelussa, sekä uran kehityksessäsi.

1. Aktiivinen kuuntelu

Aktiivinen kuuntelu tarkoittaa huomion kiinnittämistä siihen, kenen kanssa olet tekemisissä, ottamalla heihin yhteyttä, esittämällä kysymyksiä ja muotoilemalla uudelleen kuulemaasi. Aktiivisen kuuntelun harjoittaminen voi lisätä kunnioitusta työtovereihisi ja lisätä ymmärrystä työpaikalla. Kun kuuntelet aktiivisesti, keskity puhujaan välttämällä häiriötekijöitä, kuten matkapuhelimia, kannettavia tietokoneita tai muita projekteja, ja valmistelemalla kysymyksiä, kommentteja tai ideoita harkittuun vastaamiseen.

Paranna aktiivisia kuuntelukykyjäsi kiinnittämällä huomiota muiden ihmisten ilmeisiin, kehon kieleen ja sävyyn. Sen sijaan, että valmistaudut sanomaan, keskity siihen, mitä toinen henkilö sanoo ja miten he sanovat sen. Jos haluat selventää jotain, kysy jatkokysymyksiä tai muotoile uudelleen heidän sanomansa vahvistaaksesi, että ymmärrät ne oikein.

2. Oikean viestintavan käyttäminen

Oikean viestintätavan käyttö on tärkeä taito. Sähköpostien, kirjeiden, puheluiden, henkilökohtaisten tapaamisten tai pikaviestien kautta puhumiseen kaikkiin kuuluu sekä etuja että haittoja. Vuorovaikutuksesi on parempaa, kun otat huomioon yleisösi, mitä tietoja haluat jakaa ja parhaan tavan eli väylän tietosi jakamiseen.

Esimerkiksi, jos olet yhteydessä potentiaaliseen työnantajaan, voi olla parempi lähettää virallinen sähköposti tai soittaa heille puhelimitse. Työpaikalla voi olla helpompaa välittää monimutkaisia ​​tietoja henkilökohtaisesti tai videoneuvottelun kautta kuin sähköpostitse. Etäyhteystyöpaikkojen rakentaminen on helpompaa, kun voit puhua pikaviesteillä.

3. Ystävällisyys

Ystävälliset piirteet, kuten rehellisyys ja kiltteys, voivat auttaa lisäämään luottamusta ja ymmärtämystä työpaikalla kommunidoidessa. Yritä kommunikoida positiivisella asenteella, säilytä avoin mieli ja kysy kysymyksiä, joiden avulla ymmärrät, mistä he ovat tulleet. Pienet eleet, kuten kysyminen jollekulta, miten menee, hymyillen puhuessaan tai kiitosta hyvin tehdystä työstä, voivat auttaa sinua luomaan tuottavia suhteita kollegoihin ja esimiehiin.

Voit harjoitella ystävällisyyttä muistelemalla pieniä, harkittuja yksityiskohtia työtovereistasi tai menneistä keskusteluista. Esimerkiksi, jos työtoveri kertoo lapsensa syntymäpäivän olevan pian ja otat yhteyttä myöhemmin myöhemmin, saatat kysyä heiltä, ​​kuinka syntymäpäiväjuhlat sujui.

4. Itseluottamus

Työpaikalla ihmiset vastaavat todennäköisemmin ideoihin, jotka esitetään itseluottamuksella ladattuna. On monia tapoja näyttää itsevarmalta, mukaan lukien luomalla silmäkosketusta puhuessasi jollekulle, istumalla suoraan hartiat auki ja valmistautumalla etukäteen, jotta ajatuksesi ovat hiottuja ja pystyt vastaamaan kaikkiin kysymyksiin. Luotettava viestintä on hyödyllistä paitsi työpaikalla myös työhaastatteluprosessin aikana.

5. Palautteen antaminen

Taitavat kommunikoijat voivat hyväksyä kriittisen palautteen ja antaa rakentavaa palautetta muille. Palautteen tulisi vastata kysymyksiin, tarjota ratkaisuja tai auttaa vahvistamaan käsiteltävää projektia tai aihetta. Palautteen antaminen ja hyväksyminen on tärkeä työpaikan taito, koska se voi auttaa sekä sinua että ympärilläsi olevia ihmisiä tekemään mielekkäitä parannuksia työhönsä ja ammatilliseen kehitykseen.

Hyvä tapa oppia antamaan palautetta on tehdä muistiinpanoja muilta heidän tarjoamastaan ​​palautteesta. Kun törmäät hyvin selitettyyn palautteeseen, ota aikaa tarkkailla ja analysoida, miksi se oli hyvä, miksi se resonoi sinua ja miten voit soveltaa näitä taitoja tulevaisuudessa.

6. Puheäänesi voimakkuus ja selkeys

Kun puhut, on tärkeää olla selkeä ja kuultava. Puheäänen säätäminen niin, että äänesi on selkeästi kuultavissa erilaisissa tilanteissa on taito, joka on ratkaisevan tärkeää tehokkaan viestinnän kannalta. Liian kovalla äänellä puhuminen voi olla epäkunnioittavaa tai hankalaa tietyissä tilanteissa. Jos et ole varma, havannoi huonetta tai tilaa nähdäksesi kuinka muut ihmiset kommunikoivat tilasssa sillä hetkellä.

Toinen suullisen viestinnän näkökohta on vokaali ja sävy. Tähän kuuluu, kuinka sävelsi liikkuu ylös ja alas, sävelkorkeus, aksenttisi ja lauseiden väliin jättämäsi tilat. Tällaiset yksityiskohdat voivat olla tehokkaita tunteiden välittämisessä ja tarjota yleisölle oivalluksia siitä, miten viestiäsi tulisi tulkita (vaikket itse piittaisikaan näistä yksityiskohdista).

7. Empaattisuus

Empatia tarkoittaa, että et vain ymmärrä, vaan voit myös jakaa ja kokea muiden tunteita. Tämä viestintätaito on tärkeä sekä tiimityöskentelyssä, että henkilökohtaisissa tilanteissa. Molemmissa tapauksissa sinun on ymmärrettävä muiden ihmisten tunteet ja valittava sopiva vastaus, joka kunnioittaa toisten ihmisten tuntemuksia.

Esimerkiksi, jos joku ilmaisee vihaa tai turhautumista, empatian kyky voi auttaa sinua tunnistamaan ja rauhoittamaan heidän tunteita. Se että pystyt samalla ymmärtämään, milloin joku on positiivinen ja innostunut, voi auttaa sinua saamaan tukea ideoihisi ja projekteihisi.

8. Kunnioitus

Keskeinen osa kunnioitusta on ymmärrys siitä, milloin aloittaa puhuminen ja milloin vastata. Tiimi- tai ryhmäympäristössä muiden sallimista puhua keskeytyksettä pidetään välttämättömänä kunnioitukseen sidottuina viestintätaitoina. Kunnioittava kommunikointi tarkoittaa myös ajan viettämistä viisaasti viisaasti – pysymistä aiheessa, selkeiden kysymyksien esittämistä ja kaikkiin kysymyksiin vastaamista kokonaisvaltaisesti.

Etenkin työhaastattelujen ryhmätilanteessa, toisten ihmisten kommunikaation kunnioittaminen on taito, jota haastattelijat aktiivisesti seuraavat haastattelutilanteessa. Tämän taidon ymmärtämisellä voit saada etulyöntiasemaa haastattelutilanteisiin.

9. Sanaton viestintä

Suuri osa kommunikaatiosta tapahtuu sanattomien vihjeiden, kuten kehon kielen, ilmeiden ja katsekontaktin, kautta. Kun kuuntelet jotakuta, sinun tulee kiinnittää huomiota heidän puheisiinsa sekä heidän puheettomaan kieleensä. Samalla tavalla sinun tulee olla tietoinen omasta kehon kielestäsi keskustellessasi varmistaaksesi, että lähetät asianmukaisia ​​vihjeitä muille.

10. Reagointikyky

Riippumatta siitä, vastaatko puheluun tai lähetätkö vastauksen sähköpostiin, nopeita kommunikoijia pidetään tehokkaampina kuin hitaasti vastaavia. Yksi tapa on harkita, kuinka kauan vastauksesi kestää. Onko tämä pyyntö tai kysymys, johon voit vastata seuraavien viiden minuutin aikana? Jos näin on, voi olla hyvä adressoida asia heti kun näet sen. Jos kyseessä on monimutkaisempi pyyntö tai kysymys, voit silti vahvistaa, että olet saanut viestin, ja ilmoittaa toiselle henkilölle, että vastaat myöhemmin kokonaisuudessaan.

Kuinka erottua eduksesi vahvoilla vuorovaikutustaidoilla?

Tässä on muutama tapa, jolla voit korostaa vuorovaikutustaitojasi ansioluettelossa, työhakemuksessa ja työhaastattelussa:

Vuorovaikutustaidot ansioluettelossasi

Hyvin kirjoitettu ansioluettelo on itse osoitus vahvasta viestintätaidosta. Varmista, että ansioluettelosi on rakennettu asianmukaisesti ja että siinä ei ole kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Voit myös haluta sisällyttää joitakin positiivisia viestintätaitoja ansioluettelosi osioon, varsinkin jos työpaikka vaatii kuvaukseen erityisiä viestintätaitoja.

Lue täältä lisää laadukkaan ansioluettelon rakentamisesta.

Vuorovaikutustaidot työhakemuksessasi

Työhakemus on loistava tilaisuus tarkentaa viestintätaitojasi. Vaikka yleensä työhakemuksessa puhutaankin asiat lyhyesti ja ytimekkäästi, työhakemus on yksi työnantajan ensimmäisistä vaikutelmista taidoistasi ja kyvystäsi kommunikoida. Sinun kannattaa tehdä työhakemuksesta lyhyt, mielenkiintoinen, hyvin kirjoitettu, vapaa kirjoitusvirheistä ja räätälöity hakemaasi paikkaan.

Vuorovaikutustaidot työhaastattelussa

Ensimmäinen, tärkein tapa kommunikoida haastattelussa on se, miten esittelette itseäsi. Ilmoittaudu haastatteluun 10–15 minuuttia aikaisemmin ja pukeutunut sopivasti hakemaasi työhön. Kiinnitä huomiota sanattomiin vihjeisiin, joita näytät kehon kielellä. Vältä toimia, kuten slouching tai katselu puhelimeen haastattelun aikana. Haastattelijan silmiin katsominen, aktiivisen kuuntelutaidon käyttäminen ja itseluottamuksen osoittaminen ovat kaikki positiivisia tapoja kommunikoida haastattelussa. Lähes kaikki, mitä teet – sekä työpaikalla että elämässä -, voidaan nähdä viestinnän muodossa. Tunnistamalla vahvuutesi ja heikkoutesi ja harjoittelemalla säännöllisesti hyviä tapoja, voit parantaa tapaa, jolla olet yhteydessä ja kommunikoida muiden kanssa.